Vilken dag är det Black Friday
?
Övergripande översikt över Black Friday
Black Friday, som alltid infaller dagen efter Thanksgiving i USA, är en global shoppinghändelse som har blivit alltmer populär runt om i världen. Denna handelsfest markerar inofficiellt starten på julhandeln och erbjuder både butiker och konsumenter möjligheten att dra nytta av stora reor och erbjudanden. Under Black Friday sänks priserna avsevärt på en rad olika produkter, från elektronik och kläder till möbler och hemelektronik. För att vara väl förberedd och kunna dra nytta av detta evenemang är det viktigt att veta vilken dag det faktiskt äger rum.
Presentation av Black Friday
Black Friday inträffar alltid den fjärde fredagen i november och är känd för att locka till sig horder av ivriga shoppare som står redo att slåss om de bästa erbjudandena. Dagen efter Black Friday kallas ibland för ”Cyber Monday” och ger även e-handlare chansen att locka till sig online-kunder genom liknande reor och rabatter.
Under Black Friday finns det olika typer av erbjudanden och reor att ta del av. Vissa butiker erbjuder dörröppnare som ger extra rabatter till de första kunderna. Det kan också finnas begränsade erbjudanden som enbart gäller under en viss tid eller en viss mängd produkter. Många butiker erbjuder även paketpriser eller ”buy one, get one free” erbjudanden för att locka till sig fler köpare.
Kvantitativa mätningar om Black Friday
Enligt statistik har Black Friday stadigt ökat i popularitet år efter år. En rapport från Adobe Analytics visade att i USA omsattes det över 7,4 miljarder dollar under Black Friday 2019. Detta representerade en ökning med 19,6% jämfört med året innan. Dessutom spenderade konsumenter i genomsnitt 168 dollar per person under Black Friday samma år.
I Sverige har Black Friday också blivit en stor shoppinghändelse. Enligt en undersökning från HUI Research var försäljningen under Black Friday 2019 ungefär 5,8 miljarder kronor. Detta motsvarade en ökning på 23% jämfört med föregående år. Det visade sig också att kläder och skor var de mest populära kategorierna för svenska konsumenter under Black Friday.
Skillnader mellan olika Black Fridays
Det är viktigt att notera att Black Friday kan skilja sig åt mellan olika länder och butiker. Till exempel brukar Black Friday i USA vara mer intensiv och fysiskt, med kunder som köar utanför butiker för att få de bästa dealsen. I Sverige är Black Friday mer online-inriktat, även om det också finns fysiska butiker med erbjudanden.
Skillnader kan också finnas mellan olika branscher och företag. Vissa företag erbjuder till exempel också ”pre-Black Friday” reor som börjar veckor före själva Black Friday. Detta ger kunderna möjlighet att ta del av reor och erbjudanden ännu tidigare.
Historisk genomgång av för- och nackdelar med olika Black Fridays
Under de senaste åren har Black Friday fått kritik för att uppmuntra till överkonsumtion och överdrivet slöseri. Det har varit fall av trängsel, bråk och till och med våld i samband med denna shoppinghändelse. Det har också funnits oro över att butikerna sänker priserna på produkter som egentligen inte är värda det och lockar konsumenter att göra impulsköp.
Men Black Friday har också sina fördelar. För konsumenter ger det en möjlighet att köpa produkter till lägre priser och spara pengar. Det ger även butikerna möjlighet att öka sin försäljning och locka till sig nya kunder. Detta kan vara särskilt viktigt för mindre företag.
[FÖR
Sammanfattningsvis är Black Friday en global shoppinghändelse som erbjuder konsumenter möjligheten att dra nytta av stora reor och erbjudanden. Det finns olika typer av Black Friday-reor, och evenemanget kan skilja sig åt mellan olika länder och butiker. Statistik visar att Black Friday blir alltmer populär och både fysiska butiker och e-handlare drar nytta av detta evenemang. Trots vissa kontroverser och kritik har Black Friday fördelar för både konsumenter och butiker. Så, vilken dag är det Black Friday? Det är den fjärde fredagen i november. Se till att vara förberedd och njut av de bästa erbjudandena!